Czy edukacja o BIM-ie jest potrzebna? Czy BIM to tylko nauka oprogramowania?
Czy zastanawialiście się nad tym, kto wynalazł modelowanie informacji o budynku BIM?
Prawdopodobnie za wynalazcę można uznać profesora Chucka Eastmana, który od lat 70. XX wieku zajmuje się badaniami oraz publikacjami, w których podaje podstawy tego, co obecnie nazywamy BIM-em.
Śledząc historię, można zauważyć, że technologie BIM i CAD zostały opracowane mniej więcej w tym samym czasie. Jednakże, z uwagi na fakt, że technologia BIM wymaga dużo większej komputerowej mocy obliczeniowej, znacznie później została urealniona jako oprogramowanie komercyjne.
Charles M. Eastman jest profesorem w Colleges of Design and Computer Science w Georgia Institute of Technology. Specjalizuje się w modelowaniu informacji o budynku, modelowaniu bryłowym i parametrycznym, inżynieryjnych bazach danych oraz modelowaniu produktów i interoperacyjności.
Czy kształcenie w zakresie BIM-u powinno być prowadzone przez uczelnie wyższe?
Geneza BIM-u wywodzi się ze środowiska akademickiego i tam też ta technologia powinna pozostać nie tylko jako dziedzina badań, ale także jako jedno z nauczanych zagadnień. Uczelnie wyższe mają potencjał oraz możliwość odegrać ważną rolę w przejściu do projektowania nowej generacji, uwzględniając technologię BIM w ofercie studiów.
Kształcenie w zakresie BIM-u powinno dotyczyć wszystkich trzech poziomów zaawansowania:
- Podstawowy – BIM modeler
- Średni – BIM analityk
- Zaawansowany – Kierownik BIM
Program nauczania studiów powinien definiować, dla każdego poziomu zaawansowania, umiejętności, które student musiałby opanować. Dodatkowo program ten powinien również określać, w jaki sposób zdobyte umiejętności mogą być rozwijane.
Nauczanie w zakresie BIM-u wymaga zarówno zajęć teoretycznych, jak i praktycznych, prowadzonych zarówno przez teoretyków, jak i praktyków. Bardzo dużą uwagę należy skupić na kształceniu w zespołach zintegrowanych oraz na wykorzystaniu możliwości nauki zdalnej. Uwieńczeniem toku studiów powinny być praktyki przeprowadzone przy inwestycjach budowlanych prowadzonych w technologii BIM.
Czy BIM to tylko nauka oprogramowania?
BIM oraz rozwiązania IT takie jak Revit, BIM360, Archicad, Allplan, Tekla, Navisworks itp. są często postrzegane jako tożsame i przez to nie dostrzegany jest prawdziwy potencjał tej technologii. BIM należy postrzegać jako proces, który jest obsługiwany przez oprogramowanie.
Błędna interpretacja pojęcia BIM może być związana z faktem, że termin „BIM” jest wykorzystywany do celów marketingowych przez dostawców oprogramowania. Podobnie jest z biurami projektowymi, które często reklamują się pod hasłem, “obsługujemy BIM”. Zapamiętajmy zatem, że BIM wymaga odpowiedniego oprogramowania, natomiast jego potencjał jest dużo większy.
Nauczanie BIM-u powinno być zatem rozpoczęte od szczegółowego wyjaśnienia procesu. Dopiero na kolejnych etapach edukacji powinno być omówione dostępne na rynku oprogramowanie.
Zatem, aby inżynierowie potrafili umiejętnie wykorzystać BIM w swojej pracy zawodowej, tak ważne jest, aby już od zalążka, czyli od studiów wyższych byli zaznajomieni z prawdziwym jego obliczem.
bimdrone.pl